Każdy kierujący pojazdem wie, że mimo ostrożnej jazdy i zachowania środków bezpieczeństwa, czasami dochodzi do stłuczki, kolizji czy innego zdarzenia, w którym ucierpi jego auto. Żeby za powstałe szkody nie płacić z własnej kieszeni, warto wykupić ubezpieczenie autocasco. Jest to dobrowolna polisa komunikacyjna, na którą nie musisz się zdecydować, ale w razie uszkodzenia auta zwiększa szanse na otrzymanie zwrot kosztów poniesionych na naprawę.
Ubezpieczenie AC mogą wykupić właściciele pojazdów zarejestrowanych w RP zgodnie z przepisami ustawy prawo o ruchu drogowym. Umowę najczęściej zawiera się na rok, jednak towarzystwa ubezpieczeniowe oferują także inne okresy ubezpieczenia. Polisa może być opłacona jednorazowo lub w ratach. Po dokonaniu płatności otrzymujesz polisę, czyli dokument potwierdzający zawarcie ubezpieczenia.
Przytrafiła Ci się szkoda z AC? Zgłoś ją jak najszybciej – najlepiej od razu, gdy zauważysz uszkodzenie samochodu. Zrób to telefonicznie albo skorzystaj z odpowiedniego formularza znajdującego się na stronie internetowej ubezpieczyciela. Czas zgłoszenia jest bardzo ważny, ponieważ jeśli przekroczysz termin poinformowania o szkodzie określony w OWU, odszkodowanie może zostać zmniejszone.
W zgłoszeniu o powstaniu szkody powinny znaleźć się następujące informacje:
Pamiętaj, że przekazując dokładne informacje ubezpieczycielowi, pomożesz w sprawnym przeprowadzeniu czynności niezbędnych do wypłacenia odszkodowania.
W sytuacji, gdy właściciel polisy, z której ma być wypłacone odszkodowanie AC, z premedytacją czy też na skutek niedbalstwa nie poinformuje ubezpieczyciela o szkodzie zgodnie z warunkami przedstawionymi w OWU, a jego postępowanie doprowadzi do zwiększenia szkody lub uniemożliwi ubezpieczycielowi określenie okoliczności i skutków zdarzenia, ubezpieczyciel może zmniejszyć kwotę odszkodowania z autocasco lub odmówić jej wypłaty.
To, jaka kwota zostanie wypłacona na skutek uszkodzenia pojazdu lub kradzieży samochodu, zależy od tego:
Autocasco zapewnia ochronę przed szkodą całkowitą i częściową. Szkoda całkowita ma miejsce wtedy, gdy:
- zniszczeniu ulega cały pojazd i nie ma możliwości naprawienia go lub
- gdy koszty naprawy przekraczają 70% wartości auta.
W takiej sytuacji ubezpieczyciel wypłaca kwotę stanowiącą wartość pojazdu przed szkodą (stawka pomniejszona jest o wartość nieuszkodzonych elementów). Kwota takiego odszkodowanie nie może być większa niż suma całego ubezpieczenia autocasco.
Szkoda częściowa pozwala na naprawę auta, o ile jej koszty nie są wyższe niż 70% wartości rynkowej pojazdu w chwili zdarzenia. W tym przypadku odszkodowanie zależy od wybranego wariantu likwidacji szkody AC. Powinno być wypłacone:
- bezpośrednio kierowcy (jest to wtedy rozliczenie gotówkowe);
- bezpośrednio na konto warsztatu, który współpracuje z ubezpieczycielem i podjął się naprawy pojazdu (jest to bezgotówkowy typ rozliczenia).
Mimo że opcja bezgotówkowa jest droższa, ponieważ do naprawy zostaną wykorzystane oryginalne części, unikniesz gromadzenia i pilnowania rozliczeń czy faktur.
Wybierając wariant gotówkowy, rzeczoznawca współpracujący z ubezpieczycielem wyceni szkodę i zgodnie z jego ustaleniem zostanie wypłacone odszkodowanie, któe sam rozdysponujesz na koszty naprawy. Będziesz musiał samodzielnie znaleźć zakład mechaniczny, który podejmie się naprawy i czuwać nad jej przebiegiem.
Towarzystwo ubezpieczeniowe, ustalając kwotę odszkodowania, jaka ma być wypłacona, bierze również pod uwagę amortyzację pojazdu, czyli systematyczne i stopniowe zużywanie się poszczególnych części samochodu. Amortyzację określa się procentowo, a jej wysokość jest różna w zależności od firmy ubezpieczeniowej. Po pierwszych kilku latach używania pojazdu może wynosić 10-20%, po kilkunastu latach użytkowania: nawet ok. 70%.
Blisko 90% odszkodowań jest zaniżonych. Dlaczego? Ze względu na chęć zysku, jaką kierują się zakłady ubezpieczeń. Jeśli otrzymasz decyzję od swojego ubezpieczyciela, nie zgadzaj się na pierwszą ofertę i zawalcz o sprawiedliwe pieniądze. Mogą Ci w tym pomóc specjaliści z euco.pl, którzy dokładnie przeanalizują wstępną kalkulację i podpowiedzą, jakich argumentów użyć, aby skutecznie negocjować swoją sprawę z ubezpieczycielem.
W standardowym postępowaniu termin wypłaty odszkodowania wynosi 30 dni od daty wpłynięcia informacji o zdarzeniu. Nie jest to jednak okres bezwzględnie obowiązujący. Ubezpieczyciel ma bowiem prawo wypłacić należność we wcześniejszym terminie, co działa na korzyść klienta. Jest to pewnego rodzaju chwyt marketingowy firm, które zachęcają klienta do skorzystania z ich oferty, obiecując wypłatę odszkodowania w ciągu 2-3 tygodni od dnia zgłoszenia zdarzenia.