Prawie każdego dnia stajemy się stroną umowy, np. w momencie, kiedy podejmujemy decyzję o zakupie produktu lub usługi. Chociaż umowy zawierane na odległość są obarczone pewnym ryzykiem, zwykle mamy nadzieję, że zakupiony towar spełni nasze oczekiwania. Nie zawsze tak się dzieje, dlatego też stworzono zasady dotyczące ochrony konsumenta, który nie ma możliwości zobaczenia towaru przed zakupem.
Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z otrzymanego produktu, mamy prawo odstąpić od umowy. Prawo to nam przysługuje, o ile:
Jeśli chcemy skorzystać z prawa odstąpienia od umowy zawartej przez internet lub telefonicznie, nie mamy obowiązku tłumaczenia i usprawiedliwiania swojej decyzji. Oznacza to, że zwracamy towar bez podania przyczyny rezygnacji. Prawo do odstąpienia umowy ma charakter bezwzględny i przedsiębiorca nie może zadecydować o przyjęciu naszego oświadczenia.
Bez znaczenia jest także sposób, w jaki odebraliśmy towar. Niezależnie, czy zrobiliśmy to osobiście, dostawa była dokonana przez kuriera czy odebraliśmy towar w paczkomacie, przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy.
Kupując coś na odległość, mamy prawo do skutecznego odstąpienia od wiążącej nas umowy w terminie 14 dni. Czas ten liczony jest od momentu otrzymania zamówionego towaru. Jeśli jednak przedmiotem umowy nie jest zakup artykułu, tylko zawarcie umowy np. na usługę telekomunikacyjną, to termin 14 dni, w jakim można od niej odstąpić, liczony jest od dnia, w którym umowa została zawarta.
Zdarzają się sytuacje, w których sprzedający nie informują nas o możliwości odstąpienia od umowy. Wtedy, zgodnie z prawem, czas zwrotu wydłuża się do 12 miesięcy (liczonych od zakończenia terminu podstawowego 14 dni). Jeśli jednak przedsiębiorca zorientuje się, że nie poinformował nas o prawie do odstąpienia od umowy przed upływem rocznego okresu, to mamy 14 dni na rezygnację z zakupu od dnia otrzymania tej informacji.
Istnieją pewne warunki, w których odstąpienie od umowy nie jest możliwe. Dzieje się tak, gdy:
Jeśli chcemy zrezygnować z dokonanego zakupu, powinniśmy złożyć odpowiednie oświadczenie. Coraz częściej się zdarza, że sprzedający wraz z towarem przesyła formularz odstąpienia od umowy lub wysyła taki dokument w formie elektronicznej. Przyspiesza to czas wysyłki dokumentu. Warto pamiętać, że w przypadku tradycyjnej wysyłki pocztowej, liczy się data wysłania pisma do sprzedającego, a nie termin dostarczenia przesyłki do sklepu.
Formularz oświadczenia o odstąpieniu od umowy powinien zawierać kilka niezbędnych informacji, między innymi:
Odstąpienie od umowy sprawia, że umowa zawarta między stronami przestaje obowiązywać. Sprzedawca ma obowiązek zwrócenia nam pieniędzy za zakupione rzeczy, a my odesłania towaru – kompletnego i bez śladów użytkowania.
Sprzedający zwróci nam środki finansowe dopiero wtedy, gdy otrzyma towar, albo gdy wykażemy, że faktycznie odesłaliśmy przesyłkę. Jeżeli koszty wysyłki towaru były po naszej stronie, to w chwili odstąpienia od umowy możemy żądać ich zwrotu.
Sprzedawca ma prawo zwrócić koszt dostawy, które w trakcie zawierania umowy stanowiły najtańszy wariant doręczenia. Natomiast koszty przesyłki zwrotnej zwykle są po stronie nabywcy, chyba że sprzedawca dobrowolnie zgodzi się je pokryć.