Europejskie Centrum Odszkodowań, podobnie jak prawdopodobnie cała branża odszkodowawcza nadal odczuwa negatywne konsekwencje pandemicznych ograniczeń. Pandemia spowodowała znaczące zachwianie płynności finansowej spółki, czego skutkiem są niestety występujące jeszcze opóźnienia w wypłacie wywalczonych świadczeń. Mimo, że dotyczą one niewielkiego odsetka wszystkich klientów, to jednak dla oczekujących osób może być to niekomfortowe. Normalizacja popandemicznej rzeczywistości, wdrożone już działania naprawcze podjęte przez spółkę a także wielomilionowe doinwestowanie spółki przez jej właściciela znacząco poprawiły sytuację. Tylko w ciągu ostatniego półrocza wypłacono klientom ponad 30 mln zł. Niezmiernie ważne jest jednak teraz, by od towarzystw ubezpieczeniowych terminowo, zgodnie z umowami spływały pieniądze wywalczone dla klientów co jest podstawą płynności spółki.
Ze swojej strony spółka na bieżąco informuje klientów o stanie płatności, tak by wyznaczyć drogę do całkowitego uregulowania zaległości. Z częścią klientów zawierane są porozumienia o wypłatach wraz z należnymi odsetkami w ustalonym terminie bądź w ratach. Wszystkim obecnym klientom EuCO, których sprawy są w toku a także przyszłym klientom zostaną zaproponowane bezpieczne prawnie rozwiązania zapewniające podział płatności pochodzących od towarzystw ubezpieczeniowych. Zgodnie z nimi to ubezpieczyciel będzie wypłacał bezpośrednio na konto klientów wywalczone odszkodowanie, pomniejszone o prowizję– która trafi na konto kancelarii odszkodowawczej.
Europejskie Centrum Odszkodowań w ciągu 18 lat swoje działalności wywalczyło w sądach na rzecz 400.000 klientów odszkodowania w wysokości ponad 3 miliardów zł. Pomoc udzielono tysiącom ludzi, którzy w sądowych sporach z wielkimi firmami ubezpieczeniowymi, nie dysponując odpowiednimi środkami, pozbawieni możliwości ochrony prawnej nie mieli szans na wygraną. To właśnie EuCo wprowadziło na polski rynek zasadę, że od samego początku procesu (czasami długoletniego) pokrywa za klienta wszystkie koszty prawne i procesowe. Często także – jeszcze przed wydaniem wyroku -– spółka finansowała ze swoich środków rehabilitację takich osób i sprzęt do tego przeznaczony. Wynagrodzenie w ustalonej z klientem kwocie (procentowo – w zależności od wysokości wywalczonego odszkodowania) jest pobierane tylko wówczas, gdy proces zakończy się korzystnym dla klienta rozstrzygnięciem i przyznaniem odszkodowania.
Wraz ze wzrostem firmy z roku na rok zwiększało się także jej zaangażowanie w działalność charytatywną. Spółka w olbrzymim zakresie wsparła finansowo fundacje działające na rzecz poszkodowanych w wypadkach drogowych i osób z niepełnosprawnością. Łącznie to blisko 10 mln zł darowizn i sponsoringu dla potrzebujących. Rokrocznie EuCO było chociażby z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy przekazując na zbiórkach i aukcjach ponad 1,7 mln zł. Poszkodowane dzieci wspierała także Fundacja EuCO Dzieciom – łącznie na kwotę 1,2 mln zł. Przez lata EuCO było także oficjalnym, głównym sponsorem Olimpiad Specjalnych i polskiej reprezentacji biorącej udział w tych wydarzeniach.
Taki model działania firmy, zakładający, udzielenie natychmiastowej pomocy prawnej, leczniczej i rehabilitacyjnej przez cały czas trwania procesu odszkodowawczego w sporze z ubezpieczycielem, nie wymagając od ofiary wypadku bądź członków jego rodziny jakichkolwiek nakładów biznesowych -– gdyż pokrywa je w tym czasie firma odszkodowawcza - był przez lata z powodzeniem realizowany. Wymagał on jednak zaangażowania po stronie samej firmy zarówno środków własnych, jak i tych zgromadzonych w ramach pozyskanych kredytów i obligacji. Działając w ten sposób firma z sukcesem rozwijała się w kolejnych latach wypłacając odszkodowania i odnotowując zyski.
Niestety czas pandemii dobitnie pokazał, że taki model prowadzenia działalności firmy nie jest odporny na konsekwencje koronawirusowego, maksymalnego ograniczenia relacji międzyludzkich. Cała branża odczuła to w dużym stopniu. Zaś najbardziej ucierpiały największe firmy, w tym lider rynku odszkodowań - EuCO. Niemożność kontaktu agentów z klientami skutkowała znacznie mniejszą liczbę realizowanych spraw. Do tego doszedł także pandemiczny, wielomiesięczny paraliż działalności sądów i wielu innych urzędów. To z kolei przełożyło się wprost na dłuższy czas trwania postepowań. Efekty negatywne tego procesu odczuwalne są jeszcze do dzisiaj. Sprawy nawarstwiły się i wiele z nich do dziś czeka w kolejce do rozpatrzenia. To także wpłynęło na kondycję finansową branży.
Chcąc operacyjnie nadal sprawnie funkcjonować i realizować wypłaty odszkodowań wywalczonych przez obsługujące EuCO kancelarie prawne, zarząd spółki bardzo szybko wdrożył działania naprawcze, których efekty już są widoczne. Znaczące ograniczenie kosztów, sprzedaż nowych produktów skutkowały zwiększeniem liczby prowadzonych spraw i pozwoliły na zauważalną już, szybszą wypłatę świadczeń. Już w najbliższych dniach obecnym klientom EuCO, których sprawy są w toku a także przyszłym klientom zostaną zaproponowane bezpieczne prawnie rozwiązania zapewniające podział płatności pochodzących od towarzystw ubezpieczeniowych. Zgodnie z nimi to ubezpieczyciel będzie wypłacał bezpośrednio na konto klientów wywalczone odszkodowanie, pomniejszone o prowizję, która trafi na konto kancelarii odszkodowawczej.
Koniec pandemii wpłynął pozytywnie na cały rynek, w tym także na branżę odszkodowawczą. Większa - możliwa już aktywność agentów firmy i powrót do bezpośredniego kontaktu z klientem – to wszystko przełożyło się na wyraźną poprawę w pozyskiwaniu nowych spraw, a co za tym idzie poprawę kondycji finansowej spółki i całej branży. Dodatkowym wsparciem działania spółki było zasilenie jej kilkoma milionami złotych przez akcjonariusza i prezesa zarządu, tak by można było poprawić terminowość wypłacania świadczeń.
Wypłaty wywalczonych dla klientów świadczeń są realizowane przez cały czas i jest to priorytet w firmy. Tylko w ciągu ostatniego pół roku EuCO swoim klientom wypłaciło łącznie ponad 30 milionów zł. Jak do tej pory na bieżąco regulowane są także zobowiązania wynikające z obsługi obligacji i kredytów.
Spółka podjęła wszelkie możliwe działania by pod względem operacyjnym i finansowym powrócić do sytuacji sprzed pandemii, co jest konsekwentnie i z determinacją realizowane.
Niezmiernie ważne jest jednak teraz, by od towarzystw ubezpieczeniowych terminowo, zgodnie z umowami spływały pieniądze wywalczone dla klientów.
Władze Spółki
Europejskie Centrum Odszkodowań S.A.